Przy wejściu do wirtualnego chlewika na tablecie nie widać nic nadzwyczajnego. Dopiero gdy jesteśmy w środku, zamiast pustego dotychczas pomieszczenia, na ekranie pojawiają się zwierzęta m.in. świnie i kozy. Ale skansen w rozszerzonej rzeczywistości to znacznie więcej: przewodnik, filmy w technologii 360 stopni, gry terenowe i ożywione izby.
To najnowsza oferta skansenu. Dla zwiedzających będzie dostępna od przyszłego tygodnia. – Takiego rozwiązania nie zastosowało dotąd żadne inne muzeum w Polsce – przyznaje Andrzej Sośnierz, dyrektor skansenu. Zwiedzający mogą teraz nie tylko oglądać zabytkowe obiekty architektury drewnianej, ale dzięki nowoczesnym technologiom ożywić je i zobaczyć, jak one dalej funkcjonowały. Jednym kliknięciem mogą tchnąć w nie życie – dodaje.
Pełna integracja ze światem rzeczywistym
Dzięki aplikacji mobilnej „Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” wprowadziło do swojej oferty wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej oraz rozszerzonej. Oferta skansenu poszerzyła się m.in. o wirtualny przewodnik po ekspozycji, wyświetlający nie tylko kierunki i odległości względem poszczególnych obiektów, ale i pełne informacje na ich temat oraz zdjęcia archiwalne.
Nowatorskim wzbogaceniem aplikacji są krótkie filmy sferyczne, przedstawiające scenki z życia górnośląskiej wsi przed stu laty. Dzięki zastosowaniu technologii rzeczywistości rozszerzonej, w jednej z chałup znajduje się „ożywiona” izba, w której prezentowane są codzienne czynności wykonywane niegdyś przez zamieszkującą ją rodzinę. Co ciekawe, filmy te są zintegrowane z ekspozycją muzealną, płynnie łącząc świat wirtualny i rzeczywisty.
Młockarnia z innej perspektywy
Kolejną atrakcją jest wirtualny chlewik, w którym obserwować można zrekonstruowane cyfrowo zwierzęta poruszające się w realnej przestrzeni obiektu, a całość dopełnia przestrzenny dźwięk. Znajdując się obok stodoły z Istebnej pasjonaci techniki będą mogli obejrzeć ze szczegółami, jak wygląda i działa młocarnia, porównując prawdziwy eksponat z jego cyfrową, animowaną wersją, prezentowaną w technologii rzeczywistości rozszerzonej.
Dla najmłodszych użytkowników aplikacji przewidziano gry terenowe. Jedna z nich polega na odnajdywaniu wirtualnych zwierząt, które rozbiegły się po terenie Muzeum i sprowadzeniu ich do chlewika. Dla nieco starszych zaproponowano trudniejsze zadanie – skompletowanie części młocarni, które roztargniony gospodarz pogubił w okolicznych zaroślach i zabudowaniach.
Największy problem z pogodą
Koordynator projektu, doktor Piotr Czekalski tłumaczy, że zastosowana w skansenie technologia to w dużej mierze rzeczywistość poszerzona, – Mamy tutaj mieszkankę obrazu, który rejestruje oko i tego co dokłada komputer – wyjaśnia. Stworzyliśmy m.in. animowane, trójwymiarowe zwierzaki, a także nakładliśmy nagrany w studiu płaski obraz. Po usunięciu tła został on pocięty na fragmenty i umieszczone w przestrzeni. Nasza praca łącznie trwała ponad rok. Największy problem mieliśmy z pogodą i nagrywaniem filmów w technologii 360 – przyznaje.
Zwiedzający mogą uruchomić aplikację na tablecie wypożyczonym w kasie Muzeum lub na własnym urządzeniu – tablecie lub smartfonie z systemami Android i iOS. Ze względu na zastosowanie w aplikacji nowoczesnych technologii konieczne jest jednak spełnienie przez własne urządzenie wysokich wymagań – do prawidłowego funkcjonowania sprzęt powinien być wyposażony m.in. w mocny procesor graficzny, żyroskop i IMU oraz precyzyjny odbiornik GPS. Dla zainteresowanych zwiedzających Muzeum posiada 15 tabletów w drewnianych obudowach wypożyczanych przy wejściu.
Zasady korzystania z aplikacji w skrócie:
• Aplikacja o nazwie Skansen Chorzów jest dostępna dla platform Android i iOS
• Aplikację, działającą w trybie offline, można pobrać z internetowego sklepu Play lub App Store, należy jednak mieć na uwadze, że jej rozmiar to ok. 450 MB.
• Istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu dedykowanego tej aplikacji w kasie Muzeum, należy jednak dysponować gotówką w wysokości 50 zł na potrzeby zwrotnej kaucji za wypożyczenie tableta.