Skansen z tabletem. To pierwsze w Polsce takie połączenie wirtualnej rzeczywistości z ekspozycją muzealną

2017-09-27

Przy wejściu do wirtualnego chlewika na tablecie nie widać nic nadzwyczajnego. Dopiero gdy jesteśmy w środku, zamiast pustego dotychczas pomieszczenia, na ekranie pojawiają się zwierzęta m.in. świnie i kozy. Ale skansen w rozszerzonej rzeczywistości to znacznie więcej: przewodnik, filmy w technologii 360 stopni, gry terenowe i ożywione izby.

To najnowsza oferta skansenu. Dla zwiedzających będzie dostępna od przyszłego tygodnia. – Takiego rozwiązania nie zastosowało dotąd żadne inne muzeum w Polsce – przyznaje Andrzej Sośnierz, dyrektor skansenu. Zwiedzający mogą teraz nie tylko oglądać zabytkowe obiekty architektury drewnianej, ale dzięki nowoczesnym technologiom ożywić je i zobaczyć, jak one dalej funkcjonowały. Jednym kliknięciem mogą tchnąć w nie życie – dodaje.

Pełna integracja ze światem rzeczywistym
Dzięki aplikacji mobilnej „Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” wprowadziło do swojej oferty wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej oraz rozszerzonej. Oferta skansenu poszerzyła się m.in. o wirtualny przewodnik po ekspozycji, wyświetlający nie tylko kierunki i odległości względem poszczególnych obiektów, ale i pełne informacje na ich temat oraz zdjęcia archiwalne.

Nowatorskim wzbogaceniem aplikacji są krótkie filmy sferyczne, przedstawiające scenki z życia górnośląskiej wsi przed stu laty. Dzięki zastosowaniu technologii rzeczywistości rozszerzonej, w jednej z chałup znajduje się „ożywiona” izba, w której prezentowane są codzienne czynności wykonywane niegdyś przez zamieszkującą ją rodzinę. Co ciekawe, filmy te są zintegrowane z ekspozycją muzealną, płynnie łącząc świat wirtualny i rzeczywisty.

IMG 8746

Młockarnia z innej perspektywy
Kolejną atrakcją jest wirtualny chlewik, w którym obserwować można zrekonstruowane cyfrowo zwierzęta poruszające się w realnej przestrzeni obiektu, a całość dopełnia przestrzenny dźwięk. Znajdując się obok stodoły z Istebnej pasjonaci techniki będą mogli obejrzeć ze szczegółami, jak wygląda i działa młocarnia, porównując prawdziwy eksponat z jego cyfrową, animowaną wersją, prezentowaną w technologii rzeczywistości rozszerzonej.

Dla najmłodszych użytkowników aplikacji przewidziano gry terenowe. Jedna z nich polega na odnajdywaniu wirtualnych zwierząt, które rozbiegły się po terenie Muzeum i sprowadzeniu ich do chlewika. Dla nieco starszych zaproponowano trudniejsze zadanie – skompletowanie części młocarni, które roztargniony gospodarz pogubił w okolicznych zaroślach i zabudowaniach.

Największy problem z pogodą
Koordynator projektu, doktor Piotr Czekalski tłumaczy, że zastosowana w skansenie technologia to w dużej mierze rzeczywistość poszerzona, – Mamy tutaj mieszkankę obrazu, który rejestruje oko i tego co dokłada komputer – wyjaśnia. Stworzyliśmy m.in. animowane, trójwymiarowe zwierzaki, a także nakładliśmy nagrany w studiu płaski obraz. Po usunięciu tła został on pocięty na fragmenty i umieszczone w przestrzeni. Nasza praca łącznie trwała ponad rok. Największy problem mieliśmy z pogodą i nagrywaniem filmów w technologii 360 – przyznaje.

Zwiedzający mogą uruchomić aplikację na tablecie wypożyczonym w kasie Muzeum lub na własnym urządzeniu – tablecie lub smartfonie z systemami Android i iOS. Ze względu na zastosowanie w aplikacji nowoczesnych technologii konieczne jest jednak spełnienie przez własne urządzenie wysokich wymagań – do prawidłowego funkcjonowania sprzęt powinien być wyposażony m.in. w mocny procesor graficzny, żyroskop i IMU oraz precyzyjny odbiornik GPS. Dla zainteresowanych zwiedzających Muzeum posiada 15 tabletów w drewnianych obudowach wypożyczanych przy wejściu.

IMG 8758

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zasady korzystania z aplikacji w skrócie:

• Aplikacja o nazwie Skansen Chorzów jest dostępna dla platform Android i iOS
• Aplikację, działającą w trybie offline, można pobrać z internetowego sklepu Play lub App Store, należy jednak mieć na uwadze, że jej rozmiar to ok. 450 MB.
• Istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu dedykowanego tej aplikacji w kasie Muzeum, należy jednak dysponować gotówką w wysokości 50 zł na potrzeby zwrotnej kaucji za wypożyczenie tableta.

Czytaj również

Unsere Website verwendet Cookies, m.in. zu statistischen Zwecken. Wenn Sie nicht möchten, dass sie auf Ihrer Festplatte gespeichert werden, ändern Sie die Einstellungen Ihres Browsers. Mehr zum Thema...