„Jedynką” bez przesiadki. Tramwajem z Katowic do Gliwic, obok Parku Śląskiego

2017-01-25

Przez sześć miast przejeżdża „jedynka”, nowa i najdłuższa obecnie linia w ofercie Tramwajów Śląskich. Od połowy grudnia można nią dojechać z zajezdni w Gliwicach aż do centrum Katowic. Tramwaj przejeżdża również obok Parku Śląskiego.

Wcześniej linia numer 1 kursowała między zajezdnią w Gliwicach, przez Zabrze do Rudy Śląskiej Chebzia, gdzie na pętli kończyła bieg. Obecnie tramwaje linii nr 1 z Chebzia kierują się do Świętochłowic, stamtąd do Chorzowa, przejadą przez centrum przesiadkowe i pojadą wzdłuż Parku Śląskiego do Katowic, gdzie kończą bieg na pl. Miarki. Cała podróż – zgodnie z rozkładem – trwa 92 minuty.

Sprawdzone rozwiązanie
– Takie bezpośrednie połączenie to duże ułatwienie dla pasażerów, którzy teraz, bez przesiadki mogą na przykład dojechać z Zabrza do Śląskiego Wesołego Miasteczka lub z Rudy Śląskiej do Spodka – podkreśla Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. – Oczywiście, pociągi i autobusy jadą krócej, ale za to zagęszczenie, a przez to i dojście do przystanków tramwajowych, jest znacznie krótsze niż do dworca kolejowego – zaznacza. – To połączenie tramwajowe Gliwic i Katowic już kiedyś funkcjonowało. I z tego co mi wiadomo, dosyć dobrze się sprawdzało – dodaje.

Linia nr 1 została najdłuższą w ofercie spółki – cała jej trasa liczy 27 kilometrów. „Jedynka” wyprzedziła w rankingu najdłuższych, linię nr 21, której trasa liczy prawie 23 kilometry oraz o kilometr krótszą linię nr 19.

Kursy co pół godziny
Na wydłużonej trasie linii numer 1 kursują tramwaje typu E1, czyli popularne wiedeńskie „Sznycle” oraz sprawdzone w bojach pojazdy typu 105N. Pasażerowie przynajmniej na razie będą musieli zadowolić się starszymi typami wagonów. – Na tej trasie planowane są wkrótce modernizacje torów. Przynajmniej do ich zakończenia nie będziemy puszczać na niej nowych tramwajów – tłumaczy Zowada. „Jedynka” w dzień kursuje co pół godziny, a w nocy co godzinę. Na razie nie widomo, czy kolejne linie tramwajowe będą wydłużane, ale… – Taka jest strategia KZK GOP – przyznaje rzecznik.

Od połowy grudnia nastąpiły też inne zmiany. Linia nr 19 nieco zmieniła swoją trasę – nie jedzie do pl. Miarki w Katowicach, lecz kieruje się do pl. Wolności, skąd rusza w drogę powrotną. Z kolei tramwaje linii nr 11, z pętli w Chebziu dojeżdżają do katowickiego Rynku i dalej – zamiast do pl. Wolności – do pl. Miarki. Zmienią się również rozkłady jazdy linii numer 4, 5, 9 i 30.

Czytaj również

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...